NFS - ki ne ismerné a bûvös három betût.... napjaink talán legjobb arcade autós játéka. Tekintsünk vissza pár évet, egészen 1995 szeptemberéig. Ekkor adták ki a sorozat elsõ részét, Road & Track Presents: The Need for Speed -- Electronic Arts címmel. A Need for Speed elsõ éráját, elevenítsük fel a klasszikus részeket , hiszen a legújabb részben valószínûleg ehhez tér vissza a széria.
The Need for Speed - avagy "The Need for Pentium". Az Electronic Arts profilbõvítésének részeként indult elsõ rész fõleg a kategória iránti érdeklõdést akarta felmérni, nem indult nagy projektnek. A Need For Speed kihasználta az új technológia adta lehetõségeket, az akkor hatalmasnak tûnõ 60Mhz-es Pentium processzorokat. 8 egzotikus autó szerepelt a listán, a mind más fizikával, 'saját' hangokkal. Három napszakból választhattunk. A 2d-s vektoros grafikát felváltotta 3d, 2d-s belsõ nézettel, a kategóriában addig nem találkoztunk hasonlóval. Több féle játékmód dobta fel a hangulatot (tournament, knockout, head to head, split screen). Az irányítás, az akkori játékok között kiemelkedõ volt, bár a sebességérzetet még nem tudta rendesen átadni.
Az elsõ rész nem várt sikerét követõen, 1997 májusában megkaptuk a második részt, Need for Speed 2 néven. Végre igazi 3d környezetben játszhattunk. Megint eltalálták, hogy mikor kell kiadni, a játékipar nyár elõtti csendjét teljesen felkavarta a játék érkezése. Telepítés után találkozhattunk az azóta a sorozat szinte védjegyévé vált feature-ével, mégpedig, hogy nem bírja el a gépünk... Sietve ment mindenki megvenni a legújabb P2MMX processzorokat, tengernyi memóriát, hogy az év arcade játékával játszhasson. Gyönyörû grafika, nagyon jó hangok, zenék, valamint változatos pályák: mindenben sikerült újítani. Sok helyszínen autózhattunk, bár a felhozatal talán túl fantasy-re sikerült. A hollywoodi filmgyár raktárától kezdve az Area51-en át egészen az inkák vulkánjáig, a leg elképesztõbb helyszíneken porlaszthattuk a benzint. Minden kocsiról volt igazi, filmes bemutató, ez sajnos a legújabb részekben már nem szerepel. A nagy sikernek köszönhetõen még novemberben megjelent a Special Edition, néhány pályával, autóval megspékelve.
A nagy sikerû második rész után a cég legnagyobb projektjei közé lépett a Need for Speed sorozat. 1998 szeptemberében, a tanévnyitóra megérkezett a harmadik rész, a sokat mondó Need for Speed 3 - Hot Pursuit címmel. Nagy örömünkre végre menekülhettünk a 'közúti közeg' elõl. A grafika rengeteget fejlõdött, korrekt fény-árnyék rendszerrel, gyönyörû hátterekkel, épületekkel találkozhattunk. Szerencsére a split screen megmaradt és kaptunk internetes játékmódot is. A komoly karrier mód volt a játék legfontosabb része, a versenyeken túljutva egyre jobb és jobb, különleges gépeket kaptunk. A grafikai részlegnek hála, az összes kocsi gyönyörû fémes festést kapott, ezt fokozta, hogy végre az autóknak volt törésmodelljük, kedvünkre zúzhattuk kedvenc erõgépeinket. Valós autókkal mehettünk, valós pályákon, a fantasy elemeket (szerencsére) kihagyták. A komoly karrier mód volt a játék legfontosabb része, a versenyeken túljutva egyre jobb és jobb, különleges gépeket kaptunk. A grafikai részlegnek hála, az összes kocsi. Bár ennek a résznek is voltak hibái, hiányosságai, a jó reklámnak és a jól megválasztott kiadási idõpontnak köszönhetõen hatalmas siker lett.
A következõ, szinte menetrendszerûen érkezõ rész, 1999 nyarán jelent meg. A rövid fejlesztési idõ miatt itt nem kaptunk annyi újítást, mégis szerettük. Inkább volt a Need for Speed - High Stakes pályacsomag, kiegészítõ a harmadik részhez, mint önálló darab. A Hot Pursuit grafikai motorjából kicsikarták az utolsó pixelt is, így aki volt olyan szerencsés, hogy az asztalán a legújabb Pentium 3 szintû computer lakott, teljes látványorgiát kapott. 3d-árnyékolás, sun-flare effekt, egészen jó fizika, korrekt törésmodell - mindent megkaptunk, amit csak el tudtunk képzelni. Szerencsére ezúttal megmaradtak a filmes bemutatók a kocsikról, tengernyi adattal. A karrier mód ebben ebben a részben is a játék középpontjában állt. A fejlett intelligencia megnehezítette a dolgunkat, emlékezetes knockoutokat küzdhettünk végig. A sorozatnak ez a része egy teljesen korrekt, jól felépített, átgondolt arcade játék volt, sajnos az áttörõ újítások elmaradtak.
2000 tavaszán igazi gyöngyszemet kaptunk. A Need for Speed - Porsche Unleashed végre meghozta, amire mindenki várt. Az addig látott legjobb grafika, gyönyörû autók, gyönyörû hanggal, rengeteg új effekt. A játék a Porsche történetét dolgozta fel, rengeteg modellt kipróbûlhattunk, több, mint 80 típus szerepelt a játékban. Két új játékmód, az Evolution és a Test Driver kapott helyet a programban. A sorozatban egyedülállóan sikerült a gépigényt leszorítani, az átlagfelhasználó átlagos gépén is szépen futott, teljes részletesség mellett. Az üldõzés, a rendõrösdi már nem fért bele a projektbe, de kaptunk helyette részletesebb 'mikromanagementet'. Vehettünk haszált kocsit, majd azt feljavítottan eladva szép összeget lehetett keresni. Az új autónkat az autószalonban vettük meg. Minél több versenyt nyertek, minél öregebbek lettek a jószágaink, annál többet értek. A sérülémodell, a lokalizált törés addig nem látott minõségû lett, az akkori szimulátorokat megszégyenítõ fizikát kaptunk a játékhoz. Sajnos a filmes bemutatók kimaradtak, az osztott képernyõs játékkal együtt, de a rengeteg újítás és a hatalmas játékélmény bõven kárpótolta ezeket. A 'klaszikus' nfs-ek közül ez a rész sikerült a legjobbra, a legjobb értékeléseket kapta mindenhol. Az ötödik rész után nem sokkal kiadták a Need for Speed - Motor City Online-t. A sorozatnak ez a része az internetes játékról szólt, szinte hardcore szimulátor szintû fizikával, beállítási lehetõségekkel. Sajnos nem sokáig ment a projekt, hamar leálltak a szerverek a népszerûtlensége miatt, túl hamar jött a játék, a játékosok még nem voltak felkészülve rá.
Két évvel késõbb, 2002 novemberében adták ki a sorozat hatodik részét, a Need for Speed - Hot Pursuit 2-t. Gyönyörû grafika és hangok, nagyjából ennyi volt a játék összes pozitívuma. Az NFS szériának ez a része sokkal inkább az ötödik rész babérjait lovagolta meg, mint hozott újításokat. Több területen is visszalépést láthattunk, sajnos el kellett búcsúznunk a belsõ nézettõl, az összetörhetõ kocsiktól, a fizika sokkal inkább arcade-jellegû lett, de megkaptuk helyette az addig soha nem látott szintû grafikát, részletes, gyönyörû textúrákkal, az autók modelljei sokkal részletesebbek, szebbek lettek. Az eddigi különálló pályák helyett két helyszínt kaptunk, a versenyek útvonalait ezekrõl állították össze.
A Need for Speed széria minden része az akkori legjobb arcade autósjátékok között volt.Bár mindegyikben találtunk kisebb, nagyobb hibákat, a jó marketingnek, a gyönyörû grafikának és a jól választott kiadási idõpontoknak köszönhetõen a sorozat összes darabja rendkívül népszerû lett. Az Underground sorozat hatalmas változást hozott a játék történetében, teljesen más stílus, hangulat. Mindkét rész nagyon jól sikerült, az NFSU2-ben megkapunk mindent, amit a stílusból ki lehet hozni. Nagyon kíváncsian várjuk november tizenhatodikát, a hivatalos screenshoton a BMW rendszámán látható dátumot, vajon mit hoz az új, 'harmadik' generáció. A klasszikus nfs-stílus valószínûleg kevés lenne, a modern, underground éra mondhatni, beteljesedett, továbbmenni a kategóriában nem lenne érdemes... A legnagyobb sikert (valószínûleg) az hozhatja, ha összevonják a két stílust, megkapjuk a klasszikus egzotikus gépeket, tuninglehetõséggel, de nem underground, éjszakai világban. Biztos, hogy megint kitesznek magukért az EA-nél, a legjobbat kapjuk most is, Need for Speed - Most Wanted szintén felejthetetlen lesz.
|